filteri close
Objavljeno: 26.10.2021. Image source: Foto: Pixabay/stevepb

banner-sidebar

Aromatično seme ove biljke je ono što većina nas prepoznaje kao kim, bilo kao celo seme ili mleveno, i to je glavni sastojak u meksičkoj, indijskoj i severnoafričkoj kuhinji.

Poznatije seme kima je braon boje, međutim, možete kupiti i semenke crnog kima sa mnogo većom koncentracijom ulja - a to je ulje koje sadrži korisna hemijska jedinjenja.

Nutritivne prednosti kima

Kumin sadrži ključne hranljive materije poput gvožđa i bakra, koji su potrebni za zdrava crvena krvna zrnca. Samo jedna kašičica semena kima sadrži oko 2 mg vašeg dnevnog unosa gvožđa (to je 14% dnevnog unosa gvožđa za žene i 23% za muškarce). 

Kalijum, potreban za kontrolu krvnog pritiska i otkucaja srca, takođe se može naći u kimu zajedno sa cinkom, koji igra važnu ulogu u funkciji imuniteta.

Kumin takođe sadrži i kalcijum, važan za izgradnju jakih kostiju i zuba i regulisanje kontrakcije mišića, kao i magnezijum koji pomaže u procesu pretvaranja hrane u energiju i prirodni je relaksant.

Šta je sa drugim zdravstvenim benefitima kima?

Osim što dodaje ukus hrani, kim je povezan sa mnogim zdravstvenim prednostima, uključujući antimikrobna, antibakterijska i antioksidativna svojstva. Utvrđeno je da zaustavlja rast bakterija kroz svoje moćne antimikrobne efekte, kao i da ima antiinflamatorni efekat na telo.

Može li kumin poboljšati varenje?

Seme kima sadrži niz aktivnih jedinjenja, uključujući i timol za koji je poznato da stimuliše naše pljuvačne žlezde, enzime i žuč, a svi oni učestvuju u varenju hrane. Kumin pomaže u oslobađanju gasova u želucu i crevima i stoga može biti od koristi našem sistemu za varenje.

Može li kim pomoći u smanjenju stresa i poboljšanju pamćenja?

Bilo je i nekih ranih istraživanja koja pokazuju da kumin može da se suprotstavi stresu i poboljša pamćenje, ali bi trebalo da ga jedete mnogo da biste imali ove prednosti – oko 100-300 mg po kg vaše telesne težine dnevno, tako da barem 50 kašičica. U ovoj fazi je potrebno više istraživanja, ali možda postoji buduća uloga suplementacije kima.

Da li kumin utiče na dijabetes?

Bilo je nekih studija o uticaju kima na dijabetes sa mešovitim rezultatima. Međutim, kumin može pomoći u smanjenju šećera u krvi natašte i poboljšati imunitet kod osoba sa dijabetesom. Međutim, potrebno je uraditi više istraživanja u ovoj oblasti i svaki dodatak kima mora biti u konsultaciji sa vašim lekarom, iako bi upotreba kima u ishrani trebalo da bude bezbedna za one sa dijabetesom.

Kako se čuva kim?

I seme kima i kim u prahu treba čuvati u dobro zatvorenoj tegli ili staklenoj posudi i čuvati na hladnom, suvom i tamnom mestu kako bi zadržali svoj ukus. Mleveni kim se može čuvati oko šest meseci, dok seme može trajati oko godinu dana. Vremenom nemaju tendenciju da nestane aroma, ali mogu da izgube snagu.

Kako se pripremaju jela sa kimom?

Prilikom kuvanja, semenke kima je najbolje tostirati u suvom tiganju, prvo da oslobode ukus, a zatim se mogu koristiti cele ili mlevene, kada se ohlade, ako vam je potreban prah za vaš recept. Alternativno, možete jednostavno dodati kim u prahu direktno u jelo.

kim