Nacionalna dečija linija - šta pitaju mladi posle dve nezamislive tragedije?
Koji su nacionalni brojevi za decu, a koji za roditelje?
Pre sedam dana u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar” ubijeno je devet osoba. Kosta Gajić iz Nacionalne dečje linije navodi za RTS da u prethodnih nedelju dana postoji blagi porast poziva dece i mladih.
"Oni se pre svega interesuju zašto se ovo desilo. Pričaju o osećanjima straha, nebezbednosti i nesigurnosti", navodi Gajić.
Kosta Gajić navodi za RTS da deca i mladi koji ih pozovu izražavaju zabrinutost kako za sebe tako i za svoje prijatelje, članove porodice i pitaju se - kako mogu u ovoj situaciji da pomognu i budu im dostupni.
"U prethodnih nekoliko dana postoji blagi porast poziva, pre svega dece i mladih ka Nacionalnoj dečjoj liniji. Oni se pre svega interesuju zašto se ovo desilo. Pričaju o osećanjima straha, nebezbednosti i nesigurnosti. Mlađu decu zanima zašto se to desilo, bitno im je da o tome mogu da porazgovaraju. Sa druge strane, mladi to povezuju sa svojim unutrašnjim stanjima, sa tim kako se osećaju. Oni lakše artikulišu kako misle i šta misle na ove teme i izvesno lakše komuniciraju putem pisane reči", navodi Gajić.
Velika tuga može da uzrokuje teške tegobe, nalik srčanom udaru
Ukazuje da nisu sva deca spremna da odmah govore o tragičnim događajima, te da je tu ključno strpljenje i dostupnost za razgovor onog trenutka, kada oni osete potrebu za tim.
"Bitno je da razumemo da je za taj telefonski poziv potreban prostor, kako psihološki tako i fizički, i da možda u ovom trenutku deca još uvek nisu spremna i nemaju dovoljno tog prostora", objašnjava on.
Pratite ritam svoje dece
Roditeljima savetuje da pored dostupnosti za razgovor, prate ritam svoje dece u toku dana - da li lepo spavaju, kako se ponašaju, da li rade stvari koje su radili ranije, šta je ono što odskače od uobičajnog ritma deteta uz spremnost da budemo tu kao deo podrške.
UNICEF: Naučite da na vreme prepoznate znake prekomernog stresa kod dece
Ukazuju da ih kontaktiraju i roditelji, koji su, kaže, veoma zabrinuti. Pitaju se šta da rade, na koji način mogu da budu korisni svojoj deci i kako da im pomognu.
Na pitanje kako pomoći deci da se vrate u školske klupe odgovara da je opšta preporuka da se deca vrate u školu, da se u što većoj meri vrate rutinama i svojim sadržajama u toku dana, ali da treba imati razumevanja i za one koji na to nisu spremni u ovom trenutku.
"Značajno je da pored toga budemo dovoljno osetljivi i za onu decu i one mlade, kojima je potrebno još više vremena i da im budemo dostupni", navodi Gajić.
Dostupna stručna pomoć i za roditelje
Ukazuje da je i roditeljima razgovor o tragičnim događajima previše težak, izazovan i bolan.
"Značajno je i da roditelji potraže pomoć, podršku za sebe, da sa ljudima od poverenja u svom okruženju razgovaraju i razmenjuju proverene i precizne informacije, budu u kontaktu sa školom, i da koriste resurse koji su im dostupni u ovom trenutku za podršku", kaže gost Nazdravlja.
Ukazuje da je Nacionalna dečja linija 116 111 dostupna 24 sata, 365 dana u godini. Roditelji savete psihologa, sociologa i drugih stručnih ljudi mogu da potraže na broj 0800 007 000. A dostupno im je i savetovanje putem četa.
"Sve naše usluge su anonimne i poverljive. Deca nižeg školskog uzrasta radije koriste telefonske servise dok mladi više koriste savetovanje odnosno komunikaciju putem četa. I tu smo videli da postoji prostor, da lakše otvaraju različite teme kao o dva užasna tragična događaja koja su se dogodila", naveo je Gajić.
Izvor: RTS