filteri close
Objavljeno: 14.11.2020. Image source: Foto: Pixabay/Lteixeira

Evo koje maske i za koje fizičke aktivnosti su najbezbednije po preporuci naučnika i kako da im se prilagodite tokom treniranja.

Nova studija u Međunarodnom časopisu za istraživanje životne sredine i javno zdravlje otkrila je da nošenje maski praktično nema štetnih efekata tokom energičnog vežbanja.

U svojoj studiji istraživači su procenili i hirurške maske i maske od platna, jer su one obično dostupne široj javnosti. 

U istraživanju je učestvovalo četrnaest mladih, zdravih odraslih ljudi(sedam muškaraca i sedam žena).

Svaki učesnik studije je do iznemoglosti ispunio ciklus ergometrijskog testa (vožnja stacionarnim biciklom) dok je nosio ili hiruršku masku, masku od platna ili bez maske.

Istraživači su nasumično utvrdili kojim će redosledom učesnici testirati svaku masku.

Neočekivana korist maski pred hladnije dane!

Tokom testiranja, nivoi kiseonika u krvi učesnika izmereni su pulsnom oksimetrijom.

Njihov indeks oksigenacije tkiva takođe je izmeren pomoću alata zvanog bliska infracrvena spektroskopija u njihovom ogromnom lateralisu, mišiću butine.

Kada su istraživači ispitali podatke sa ovog ispitivanja, otkrili su da nošenje maski za lice nije imalo uticaja na performanse (vreme do iscrpljenja) ili snagu.

Nisu utvrđene razlike kada su u pitanju nivoi kiseonika u krvi, indeks oksigenacije tkiva, fizički napor ili puls.

Takođe, nije bilo negativnog uticaja na oksigenaciju krvi ili mišića ili performanse vežbanja.

Šta nam govori ova studija?

Ova studija je u skladu sa drugim studijama koje su rađene na ovu temu. Ukazuje nam da nošenje maske za lice ne utiče na performanse vežbanja.

Postoje ograničeni dokazi koji podstiču probleme kod ljudi koji boluju od astme ili imaju druge probleme sa disanjem. Međutim, važno je napomenuti da mnogi ljudi sa akutnim i hroničnim respiratornim stanjima takođe imaju napade anksioznosti ili panike.

Ovako treba da održavate maske da ne postanu ŠTETNE!

Ponekad anksioznost usled osećaja ograničenog disanja zbog nošenja maski širi okidač ili percepciju problema sa disanjem.

Mnoga istraživanja sugerišu da ljudi sa respiratornim stanjima treba da traže dalje procene pre nošenja maske ili vežbanja.

Šta treba da znate o nošenju maske tokom treninga?

Postoje tri glavna faktora koja treba da uzmete u obzir kada je u pitanju nošenje maski za lice tokom vežbanja: vrsta vežbanja (kardio naspram treninga snage ), intenzitet vežbe (nizak naspram visokog) i tip maske za lice koju ćete nositi.

Nošenje maski tokom kardio vežbi poput trčanja i vožnje bicikla može biti malo otežano.

Ljudi koji praktikuju ovakav trening će prvo morati da smanje intenzitet vežbi i da prave duže pauze za oporavak.

Međutim, nakon nekoliko nedelja nošenja zaštitne maske za lice tokom ove vrste aktivnosti, pojedinci će se prilagoditi i moći će raditi na uobičajenom nivou intenziteta ili blizu njega sa malo ili nimalo uticaja na performanse.

Nije iznenađenje: Ljudi sa sociopatskim crtama ličnosti manje prate uputstva protiv pandemije

Najveći uticaj će osetiti ljudi koji izvode vežbe visokog intenziteta, kao što je intervalni trening visokog intenziteta (HIIT).

Ako se bavite vežbama nižeg intenziteta, poput osnovnog treninga sa tegovima ili lagane šetnje, možda nećete osetiti efekte nošenja maske.

Međutim, naučnici upozoravaju da ako počnete da osećate vrtoglavicu, treba odmah da prestanete sa vežbanjem i odete negde dalje od drugih ljudi kako biste mogli ukloniti masku sa lica i doći do daha.

Za vežbanje se preporučuju jednokratne troslojne maske za lice. Prozračnije su i nemaju tendenciju da se zasite znojem i respiratornim kapljicama na isti način kao što to čine platnene maske.

Sve više i više atletskih kompanija izlazi sa maskama za lice prilagođenim atletskim performansama, ali možda ćete morati testirati nekoliko vrsta dok ne pronađete najbolju za sebe.

Možda ćete želeti da sa sobom ponesete i nekoliko dodatnih maski kako biste ih mogli promeniti ako vam maska postane zasićena vlagom.

Konačno, uverite se da li zaštitna maska za lice koju nosite prekriva nos i usta. Ovo će učiniti najbolji posao u hvatanju respiratornih kapljica.