filteri close
Objavljeno: 02.02.2025. Image source: Pexels
300x600

Naučnici otkrili da učenje jezika počinje ranije nego što smo mislili

Naučnici su otkrili da bebe počinju da uče tajne jezika mnogo ranije nego što se do sada verovalo.

Prema novom istraživanju koje je objavljeno u časopisu Developmental Science, bebe već sa četiri meseca počinju da uče kako nastaju različiti zvukovi jezika. Ovo saznanje je srušilo dosadašnje uverenje da taj proces započinje tek između šestog i dvanaestog meseca života.

Kad beba napuni godinu dana, njene uši su već prilagođene zvucima maternjeg jezika kroz proces koji naučnici nazivaju perceptivnim podešavanjem. U tom procesu mozak bebe odvaja i klasifikuje različite zvukove i usredsređuje se na one koji su najbitniji.

Roditelji i bebe uče jedno od drugog: Uloga gugutanja u razvoju jezika

U prvih šest meseci života bebe mogu da prepoznaju i razlikuju zvukove jezika koje nikad pre nisu čule. One mogu da uoče određene glasovne razlike u hindiju koje odrasli govornici njihovog jezika ne prepoznaju, ili da izdvoje posebne tonove mandarinskog čak i ako žive u porodici gde se govori neki drugi jezik.

Ova izuzetna sposobnost ima svoj rok trajanja. Bebe počinju da se usredsređuju samo na zvukove koje često čuju u periodu od šestog do dvanaestog meseca. One prvo uče da prepoznaju samoglasnike oko šestog meseca, a zatim suglasnike kad napune otprilike deset meseci. U tom periodu bebe se usredsređuju na važne zvučne razlike, kao što je razlika između 'r' i 'l', ali gube sposobnost da čuju zvukove koje ne sreću često.

Naučnici su do sada mislili da je ovo sužavanje pažnje neophodno da bi bebe mogle da nauče složenije jezičke veštine. Na primer, da shvate da se 'b' i 'd' razlikuju po tome što se jedan glas pravi usnama, a drugi vrhom jezika. Nova studija je pokazala da bebe već sa četiri meseca uče kako se stvaraju zvukovi, mnogo pre nego što počne ovo sužavanje.

Muzika smanjuje bol kod novorođenčadi, može biti korisno i kasnije u životu

U istraživanju je učestvovalo 34 bebe starosti između četiri i šest meseci. Naučnici su osmislili igru podudaranja uzoraka sa dva izmišljena mini-jezika. Prvi jezik je sadržao reči sa usnenim samoglasnicima (p, b, m), a drugi je koristio zubne (t, d, c, s, z). Svaka reč je bila povezana sa slikom iz crtanog filma – meduza je predstavljala reči sa usnenim, a rak reči sa zubnim glasovima. Bebe su istovremeno slušale reči i gledale odgovarajuće slike.

Naučnici su koristili ove slike da provere da li bebe mogu da povežu svaki mini-jezik sa odgovarajućom slikom. Nakon što su bebe naučile ove mini-jezike i njihove parove slika, umesto reči su gledale neme video snimke lica osobe koja izgovara nove reči iz istih mini-jezika. Na nekim snimcima lice se poklapalo sa crtanim filmom koji su ranije naučile, a na drugim nije. Naučnici su merili koliko dugo su bebe gledale video snimke, što je uobičajen način da se vidi šta privlači njihovu pažnju.

Bebe obično duže gledaju stvari koje ih iznenađuju ili koje su im zanimljive, a kraće one koje su im poznate. To naučnicima pomaže da razumeju kako one obrađuju i prepoznaju ono što vide. Rezultati su bili nedvosmisleni: bebe su značajno duže gledale video snimke na kojima je lice odgovaralo onome što su naučile. To je dokazalo da one nisu samo pasivno slušale, već su aktivno učile pravila mini-jezika i povezivale to znanje sa onim što su videle.

Bezbednost bebe u kući-o čemu treba da vodite najviše računa?

Ovaj eksperiment je pokazao da bebe sa četiri meseca mogu da povežu ono što vide sa onim što čuju. Ova rana sposobnost da uoče obrasce u nastajanju zvukova je temelj za kasnije učenje jezika. Njihovi mozgovi već pripremaju teren za izgovaranje prvih reči.

Ovo otkriće je promenilo dosadašnje shvatanje o ranom učenju jezika kod beba. Sada se zna da bebe počinju da otkrivaju obrasce sa četiri meseca, mnogo pre nego što počnu da se perceptivno prilagođavaju zvucima svog maternjeg jezika između šestog i dvanaestog meseca.

Naučnici će nastaviti da istražuju kako odrastanje u dvojezičnom domu utiče na ovu sposobnost i da li bi bebe mogle da iskoriste ovu veštinu da nauče obrasce potpuno novih jezika. Oni će i dalje otkrivati na koje sve načine mozak beba postavlja osnovu za učenje jedne od najsloženijih ljudskih veština – jezika.