filteri close
Objavljeno: 02.10.2022. Image source: Foto: Pixabay/Pexels

banner-sidebar

Ishrana sa visokim sadržajem natrijuma može biti loša za vaše zdravlje, povećavajući vaš krvni pritisak i i rizik od moždanog udara i srčanih bolesti. 

Iako je nešto soli neophodno da bi telo funkcionisalo, činjenica je, da prekomerna potrošnja soli predstavlja problem. 

Radeći u tandemu sa kalijumom, natrijum (so) deluje kao hemijska baterija u našem telu, držeći naše mišiće da se kontrahuju i kontrolišu nervne impulse, istovremeno održavajući zdravu ravnotežu vode i minerala. Ali previše soli uzrokuje da naša tela zadržavaju više vode nego što je potrebno, što zauzvrat povećava zapreminu krvi u krvotoku, što na kraju dovodi do visokog krvnog pritiska. Ali, s obzirom na to da ishraba sa visokim sadržajem soli može povećati rizik od srčanih bolesti, šta ona utiče na vaš otkucaj srca?

Razlika između krvnog pritiska i otkucaja srca

Iako su oboje dobri pokazatelji vašeg zdravstvenog stanja, krvni pritisak i otkucaji srca su dve različite stvari . Vaš krvni pritisak prati snagu krvi dok teče kroz vaše krvne sudove, dok se vaš broj otkucaja srca odnosi na broj otkucaja vašeg srca svakog minuta. Ako vam je broj otkucaja srca visok, to ne mora da znači da će i vaš krvni pritisak porasti.

Dok je visok nivo natrijuma povezan sa širokim spektrom zdravstvenih problema, studija iz 2016. godine je pokazala da je smanjeni unos soli zapravo doveo do povećanog broja otkucaja srca. U stvari, studija je otkrila da je povećanje otkucaja srca uzrokovano niskim sadržajem natrijuma bilo ekvivalentno smanjenju krvnog pritiska. 

Jede vam se nešto slano? 10 zdravih namirnica koje će zadovoljiti potrebu!

Pored toga, abnormalno nizak nivo natrijuma u telu može dovesti do stanja poznatog kao hiponatremija, poremećaj elektrolita koji može izazvati letargiju, mučninu i konfuziju. Hiponatremija je češća među starijim osobama, koje uzimaju lekove kao što su diuretici, ili imaju zdravstvene probleme koji snižavaju nivo natrijuma u telu. Možete smanjiti rizik od hiponatremije tako što nećete piti previše alkohola, hidrirati se umereno i ubaciti elektrolite kada se bavite takmičarskim sportom ili izvodite vežbe snage.

Ključ je u balansu

Telu je potreban natrijum, tako da ga ne bi trebalo u potpunosti da eliminišete iz svoje ishrane. Međutim, važno je da držite unos soli pod kontrolom, unoseći do 2.300 miligrama dnevno, ili oko jedne kašičice. Bilo bi dobro izbegavati ili ograničiti brzu hranu i prerađenu hranu, kao i supe u konzervi, smrznute večere i flaširane sosove, od kojih svi obično imaju visok sadržaj natrijuma. Ako odlučite da jedete ovu hranu, obavezno proverite njihove etikete.

Kada je u pitanju dobar izbor natrijuma, postoji nekoliko opcija koje možete odabrati. Žitarice i pasulj kao što su smeđi pirinač, kinoa i testenina od celog zrna su dobri izvori sa niskim sadržajem natrijuma, kao i jaja, jogurt i avokado. Sveže voće, kao što su jabuke, banane ili pomorandže, i povrće poput spanaća, šargarepe i brokolija uvek treba da budu pri ruci.

Više od 70% natrijuma u vašoj ishrani dolazi iz prerađene hrane. Zbog toga, odabir svežih sastojaka pripremljenih kod kuće je odličan način da pratite unos natrijuma.