filteri close
Objavljeno: 14.10.2019. Image source: ducken99/Pixabay
300x600

Za mnoge ljude sintagma „zdrava ishrana” još uvek izaziva asocijacije na loš ukus, mučenje, uzdržavanje od uživanja i slično.

Novo istraživanje, koje se pojavilo u časopisu Psychological Science, pokazuje da davanje primamljivijeg opisa zdravim jelima može značajno povećati prihvatanje zdravih opcija.

Dugoročno, to znači da je veća verovatnoća da će ljudi održavati zdrave navike ishrane, što će dovesti do održive, zdrave ishrane i boljeg kvaliteta života.

Pre nekoliko godina, istraživači sa Univerziteta u Stanfordu u Kaliforniji udružili su se sa ugostiteljskim preduzećima kako bi isprobali novi pristup zdravoj ishrani.

Iz opisa jela uklonili su prideve koji opisuju zdravstvene prednosti hrane i osmislili sistem imenovanja zdrave hrane prema ukusima jela, budući da većina ljudi daje prednost ukusu u odnosu na zdravstvnu preporučljivost namirnice u trenutku izbora.

Iz ovog eksperimenta, istraživači su saznali da etikete vezane za ukus hrane podsiču ljude da jedu povrće češće nego ako iste te namirnice imaju neutralna ili zdravstveno usmerena imena. Rezultati ove studije objavljeni su 2017. godine.

Oznake usmerene na ukus utiču na izbor hrane

I ove godine je ista grupa dodatno iskoristila istraživanje, proširivši ovaj pristup na studente univerziteta sa 57 koledža i univerziteta u Sjedinjenim Državama da bi procenili efekat obeležavanja hrane usmerenog na ukus.

Tokom perioda od 185 dana, tim je analizirao 137.842 odluke o 24 vrste povrća u 71 jelu sa zdravim, neutralnim ili imenom koje upućuje na ukus.

Istraživači su otkrili da je davanje povrću etiketa koje ističu ukus povećalo unos zdravih obroka za gotovo trećinu (29%) u poređenju sa upotrebom etiketa usmerenih na zdravlje.

Takođe je došlo do povećanja unosa povrća za 14% kada su imala etikete bazirane na neutralnim imenima.

Sve u svemu, kada su istraživači analizirali potrošnju zdrave hrane, videli su 39% povećanja težine povrća koje su učesnici konzumirali.

Alia Crum, docent psihologije i viši autor ovog rada, kaže da označavanje hrane sa fokusom na ukusu deluje jer povećava očekivanje pozitivnog iskustva vezanog za ukus.

Posebno reference na sastojke, kao što su beli luk ili đumbir, metode pripreme, poput „pečenog”, i reči koje ističu iskustvo, poput ključanja ili „u kafanskom stilu“, pomažu da se kod konzumenata izazovu asocijacije na nešto ukusno, prijatno ili nostalgično. 

Opisivanje namirnica nespecifičnim pozitivnim rečima, poput „apsolutno neverovatno“, nije povećalo unos jer su bile previše nejasne.

Prema istraživačima, činjenica da su studenti na fakultetima u SAD-u starosna grupa sa najnižim unosom povrća, znači da ljudi ne bi trebalo da potcene ovo povećanje u konzumiranju zdrave hrane.

Ograničenja i buduća istraživanja

Ovo istraživanje ima ograničenje u tome što istraživači ne navode troškove kao faktor koji može uticati na zdravu ishranu.

Zapravo, ako je zdrava hrana generalno skuplja od nezdrave,verovatno je da bi pad cena zdrave hrane u skladu sa cenom nezdrave hrane dodatno povećao porast unosa zdrave hrane sa imenima usmerenim na ukus. .

Obe navedene studije pokazale su da isticanje čulnih i prijatnih atributa povećava unos povrća, što je značajno u svetu u kojem se zdravi obroci takmiče sa mnoštvom primamljivijih opcija.

Dugoročno gledano, istraživački tim se nada da će rezultati ispitivanja psiholoških efekata opisa hrane na potrošače omogućiti promene u stvarnom svetu i imati širok efekat na prehrambene navike ljudi.