„Pandemija” zagađenja vazduha skraćuje život za 3 godine, tvrde naučnici
Naučnici tvrde da zagađenje vazduha širom sveta skraćuje životni vek za gotovo 3 godine i uzrokuje 8,8 miliona prevremenih smrti godišnje.
Eliminisanje toksičnog koktela molekula i čestica kao posledice sagorevanja nafte, gasa i uglja, koji se talože u plućima ljudi, vratilo bi punu godinu životnog veka, izveštavaju u časopisu Cardiovascular Research.
„Zagađenje vazduha je veći rizik za javno zdravlje od pušenja duvana. Mnogo toga se može izbeći zamenom fosilnih goriva čistom obnovljivom energijom”, rekao je Džos Lelieveld sa nemačkog Max-Plank instituta za hemiju.
ZAGAĐENJE VAZDUHA: ovih 6 namirnica mogu vam pomoći da ublažite štetne posledice
U poređenju s drugim uzrocima prerane smrti, zagađenje vazduha godišnje ubije 19 puta više ljudi od malarije, devet puta više od AIDS-a i tri puta više od alkohola, pokazalo je istraživanje.
Koronarna bolest srca i moždani udar uzrokuju gotovo polovinu smrtnih slučajeva, a bolesti pluća i druge hronične bolesti, poput dijabetesa i visokog krvnog pritiska, čine većinu ostalih.
Zagađenje vazduha uzrokuje oštećenje krvnih sudova kroz veći oksidativni stres, što dovodi do povećanja krvnog pritiska, dijabetesa, moždanog i srčanog udara.
Zagađenje vazduha podstiče depresiju i stopu samoubistava
Najviše su pogođene Azija, gde je prosečni životni vek smanjen za 4,1 godinu, 3,9 godina u Indiji, 3,8 godina u Pakistanu.
Zagađenje je takođe veoma smrtonosno u zemljama bivšeg Sovjetskog Saveza, kao i u Bugarskoj, Mađarskoj i Rumuniji.
Zagađenje ubija, čak i kada je na preporučenom nivou?
„Pokazalo se da se oko dve trećine preranih smrti može pripisati zagađivanju koje je stvorio čovek, uglavnom usled korišćenja fosilnih goriva. 5,5 miliona smrtnih slučajeva širom sveta godišnje može se izbeći”, tvrde naučnici.
Regioni sveta sa najmanje uticaja su Amerika, zapadna i severna Evropa i male ostrvske države.
„Shvatanje da je zagađenje vazduha glavni zdravstveni rizik može doprineti spremnosti za obustavu korišćenja fosilnih goriva - uz korist od smanjenja klimatskog zagrevanja”, rekao je Lelieveld.