Objavljeno: 25.04.2025.
Image source: Pixabay/Pexels

Šta sve dete treba da zna pre polaska u skolu? Koje nivoe zrelosti?
Ovo je pitanje svih roditelja i uzrok briga
Pre polaska u školu, dete bi trebalo da dostigne određeni nivo emocionalne, socijalne, kognitivne i fizičke zrelosti kako bi lakše usvojilo školske obaveze i prilagodilo se novom okruženju. Evo glavnih oblasti:
1. Emocionalna zrelost- Može da se odvoji od roditelja bez prevelikog stresa.
- Zna da izrazi svoja osećanja rečima umesto ponašanjem (npr. umesto da se baca na pod, kaže „ljut sam“)
- Pokazuje samopouzdanje i radoznalost u učenju novih stvari
- Razume i prihvata pravila i može da ih prati
- Može da se igra i sarađuje s drugom decom (deljenje igračaka, čekanje reda, rešavanje nesuglasica).
- Razume osnovna pravila pristojnog ponašanja (molim, hvala, izvinjavam se)
- Može da sluša i prati jednostavna uputstva učitelja
- Poštuje autoritet odraslih (učitelj, roditelj, vaspitač)
- Može da prepozna i imenuje osnovne boje, oblike i brojeve do 10.
- Zna da prepozna i napiše svoje ime
- Razlikuje slova i zvukove u govoru (osnova za kasnije učenje čitanja)
- Razume osnovne pojmove vezane za vreme (juče, danas, sutra)
- Može da sluša priču do kraja i prepriča je jednostavnim rečima
Pisanje rukom izumire? Zašto deca sve manje pišu?
4. Govorno-jezička zrelost- Jasno izgovara većinu glasova i može da sastavi rečenice od 5-6 reči.
- Može da vodi jednostavan razgovor i postavlja pitanja
- Razume značenje reči i može da ih koristi u odgovarajućem kontekstu
- Može da drži olovku pravilno i crta jednostavne oblike.
- Može da se obuče i obuje samostalno
- Može da koristi makaze za papir i zalepi nešto lepilo
- Ima razvijenu finu motoriku (može da zakopča dugmad, veže pertle)
- Može da trči, skače i održava ravnotežu (gruba motorika)
- Zna da koristi toalet bez pomoći.
- Zna da opere ruke i lice, koristi maramicu
- Može samostalno da jede i pije iz čaše bez prosipanja
- Razume rutinu i može da se pridržava dnevnog rasporeda
*Ako dete još ne savladava sve ove veštine, ne znači da nije spremno za školu – neka deca sazrevaju brže u nekim oblastima, sporije u drugima. Najvažnije je da se oseti sigurno i podržano u svom razvoju