filteri close
Objavljeno: 25.04.2025. Image source: Pixabay/Pexels
300x600

Ovo je pitanje svih roditelja i uzrok briga

Pre polaska u školu, dete bi trebalo da dostigne određeni nivo emocionalne, socijalne, kognitivne i fizičke zrelosti kako bi lakše usvojilo školske obaveze i prilagodilo se novom okruženju. Evo glavnih oblasti:

1. Emocionalna zrelost
  • Može da se odvoji od roditelja bez prevelikog stresa.
  • Zna da izrazi svoja osećanja rečima umesto ponašanjem (npr. umesto da se baca na pod, kaže „ljut sam“)
  • Pokazuje samopouzdanje i radoznalost u učenju novih stvari
  • Razume i prihvata pravila i može da ih prati
2. Socijalna zrelost
  •  Može da se igra i sarađuje s drugom decom (deljenje igračaka, čekanje reda, rešavanje nesuglasica).
  • Razume osnovna pravila pristojnog ponašanja (molim, hvala, izvinjavam se)
  • Može da sluša i prati jednostavna uputstva učitelja
  • Poštuje autoritet odraslih (učitelj, roditelj, vaspitač)
3. Kognitivna zrelost (sposobnost učenja)
  • Može da prepozna i imenuje osnovne boje, oblike i brojeve do 10.
  • Zna da prepozna i napiše svoje ime
  • Razlikuje slova i zvukove u govoru (osnova za kasnije učenje čitanja)
  • Razume osnovne pojmove vezane za vreme (juče, danas, sutra)
  • Može da sluša priču do kraja i prepriča je jednostavnim rečima

Pisanje rukom izumire? Zašto deca sve manje pišu?

4. Govorno-jezička zrelost
  • Jasno izgovara većinu glasova i može da sastavi rečenice od 5-6 reči.
  • Može da vodi jednostavan razgovor i postavlja pitanja
  • Razume značenje reči i može da ih koristi u odgovarajućem kontekstu
5. Fizička zrelost
  • Može da drži olovku pravilno i crta jednostavne oblike.
  • Može da se obuče i obuje samostalno
  • Može da koristi makaze za papir i zalepi nešto lepilo
  • Ima razvijenu finu motoriku (može da zakopča dugmad, veže pertle)
  • Može da trči, skače i održava ravnotežu (gruba motorika)
6. Samostalnost u osnovnim navikama
  • Zna da koristi toalet bez pomoći.
  • Zna da opere ruke i lice, koristi maramicu
  • Može samostalno da jede i pije iz čaše bez prosipanja
  • Razume rutinu i može da se pridržava dnevnog rasporeda

*Ako dete još ne savladava sve ove veštine, ne znači da nije spremno za školu – neka deca sazrevaju brže u nekim oblastima, sporije u drugima. Najvažnije je da se oseti sigurno i podržano u svom razvoju

Pametni telefoni i naša deca: Balansiranje tehnologije i zdravog razvoja