filteri close
Objavljeno: 10.09.2021. Image source: Foto: Pixabay/455992

banner-sidebar

Iako početak školske godine uzbudljivo vreme, može biti i vreme anksioznosti i osećaja preplavljenosti-posebno za đake sa poremećajem pažnje/hiperaktivnošću (ADHD).

ADHD može dovesti do nekoliko problema:

Loši rezultati: Učenici sa ADHD -om često prijavljuju da su nezadovoljni ocenama. To je često uzrokovano poteškoćama u započinjanju i dovršavanju zadataka, neorganizovanošću, problemima u pamćenju zadataka, poteškoćama u pamćenju činjenica i problemima u radu sa papirima ili složenim matematičkim problemima.

Problemi sa organizacijom vremena: Učenici sa ADHD -om često imaju nepravilan ritam života koji je rezultat loše organizacije vremena. Zbog toga mogu imati problema sa dolaskom na vreme, pripremom i planiranjem budućnosti i određivanjem prioritetnih zadataka.

Poteškoće u kontrolisanju emocija: Učenici koji imaju ADHD se često bore i sa socijalnim problemima, negativnim mislima i niskim samopoštovanjem. Ti simptomi mogu učiniti prijateljstva i druge odnose još izazovnijim. Zabrinutost zbog ovih problema može dodatno narušiti sliku koju imaju o sebi.

Evo plana kako sebi da pomognete:

1. Započnite dan na vreme

Ako je ustajanje iz kreveta problem

Podesite da se dva alarma aktiviraju u nizu. Postavite alarm u udaljenom delu sobu tako da morate da ustanete iz kreveta da biste ga isključili. Drugi alarm postavite tamo gde znate da će smetati vašim ukućanima, što povećava posledice ako ne ustanete iz kreveta i isključite ga na vreme. Podesite alarme da se uključe rano kako biste ujutro mogli odvojiti vreme za pripremu.

Ako je nedostatak koncentracije problem

Ako vas neke stvari ometaju, poput provere društvenih mreža ili čitanja vesti, postavite pravilo da će ta aktivnost doći na red kasnije u toku dana.

Odredite koliko vam vremena treba da se obučete, pojedete i organizujete, a zatim podesite alarme ili druge podsetnike koji će vas obavestiti da morate da obavite taj zadatak u određenom roku. 

Ako je problem neorganizovanost

Sakupite sve stvari koje će vam trebati ujutru prethodno veče (poput ranca, ključeva) i pored izlaznih vrata.

Ostavite sebi belešku šta sutra sve treba da uradite kako biste ujutro mogli da „reprogramirate“ svoj mozak onim što vam je potrebno da zapamtite tog dana.

2. Radite sa željom da odugovlačite

Iako ovo može zvučati kontraproduktivno, ako osetite potrebu da odugovlačite, prepustite se. Kada imate ADHD, ponekad je jedino moguće nešto uraditi neposredno pre roka.

Planirajte odlaganje, ali pripremite se kako bi mogli da sve postignete u poslednjem trenutku. Na primer, ako morate da napišete esej ili seminarski rad, uverite se da ste već pročitali ili istražili materiju o kojoj ćete pisati i da imate neku ideju o tome šta želite da napišete.

Odredite koliko sati vam je potrebno za to, obeležite te sate u svom rasporedu, a zatim, po predviđenom rasporedu, sedite i učinite to.

3. Učite pametnije, a ne teže

Dosada i radna memorija su problemi za većinu ljudi sa ADHD -om.

 Umesto da se više trudite da informacije “nabubate”, budite kreativni. Neki primeri kreativnih načina učenja i pamćenja materije koju obrađujete: 

• Istaknite tekst olovkama različitih boja.
• Pravite crteže dok vodite beleške.
• Snimajte beleške kao glasovne poruke i slušajte ih dok šetate sa psom.
• Smislite smešne asocijacije za pamćenja činjenica.
• Pokušajte da ustanete dok čitate.
• Pokušajte sebi naglas pročitati zadatak koristeći izražajan (ne dosadan) glas.
• Ako možete, nabavite audio knjigu koju trebate pročitati i slušati dok vodite beleške i/ili vežbate.

ADHD – kako ishrana može pomoći?

Ne funkcioniše sve za svaku osobu, ali pokušajte da pronađete adekvatnu kombinaciju za sebe i vidite šta će se dogoditi. Pravljenje pauza za učenje svakih nekoliko sati i dovoljno sna takođe su deo pametnijeg učenja, a ne težeg.

Spavanje utiče na učenje na dva načina. Prvo, nedostatak sna ima negativan uticaj na kratkoročno pamćenje, a to je ono što koristite da naučite gradivo dok učite. Drugo, san je potreban da bi se kratkoročna sećanja prebacila u dugoročnu memoriju, na šta ćete se osloniti kada dođe vreme za odgovaranje.

4. Zakažite vreme učenja

Mnogi učenici sa ADHD -om su prilično pametni. Često mogu da dobiju prelaznu, pa čak I dobru, ocenu u srednjoj školi, samo tako što će nabubati noć pre testa. Velike su šanse da strategija neće funkcionisati na fakultetu. Jedno dobro opšte pravilo za fakultet je dva do dva i po sata učenja nedeljno po predmetu.

5. Planirajte svoje vreme: Procenite i odredite prioritete

Možda zvuči čudno, ali vrlo je važno aktivno planirati vreme za planiranje. Ako ne razvijete ovu naviku, videćete da ste uvek reaktivni, a ne proaktivni. 

Tokom doručka svakodnevno pregledajte taj plan - eventualno dodajte relevantne detalje - kako biste bili sigurni da znate šta vas očekuje tog dana. Kada možete da procenite šta treba da uradite u odnosu na sve što biste mogli da učinite, onda možete dati prioritet onome što treba prvo da uradite i pobrinuti se za to.

6. Držite se svog plana

Sa ADHD -om, ovo je uvek teži deo. Ako volite nagrade, koristite ih. Na primer, možete sebi reći: „Čitaću dva sata, a zatim otići u kafić.“ 

Teško vam je da se koncentrišete i održite fokus?

Ako ste konkurentni, iskoristite to. Odaberite nekog drugog učenika u svom razredu od koga želite da budete bolji i potrudite se da to i ostvarite. Ako znate da reagujete na društveni pritisak, napravite planove sa drugarima iz razreda da zajedno učite kako ih nebiste izneverili.

7. Redovno uzimajte terapiju za ADHD

Ne pridržavanje terapije za ADHD može imati ozbiljne posledice i doprineti lošim rezultatima u školi ili na fakultetu.

Najefikasniji način lečenja ADHD -a su lekovi. Iako lekovi nisu indicirani za sve osobe sa ADHD -om, trebalo bi da razgovarate sa svojim lekarom o mogućnostima lečenja kako biste odlučili koji je najbolji pristup za vaše individualne potrebe.