filteri close
Objavljeno: 11.09.2020. Image source: Foto: Pixabay/Tumisu

Bakterije koje se nalaze u vašim crevima ne samo da pomažu u varenju hrane, već deluju na ceo organizam i mogu biti dobre za vaše fizičko i mentalno zdravlje.

U svom telu imate mnogo bakterija. U stvari, imate ih više nego što imate ćelija. Većina je dobra za vas. 

Crevni mikrobiom

Ovo je početna baza za bakterije u vašem digestivnom traktu. Ovde vam pomažu da razgradite hranu i hranljive materije pretvorite u stvari koje vaše telo može da koristi. Prestaju da rastu kad im ponestane hrane, pa ćete imati samo ono što vam treba.

Ravnoteža

U crevnom mikrobiomu „dobre“ bakterije pomažu više u varenju. Oni pomažu u održavanju vaših „loših“ bakterija. Množe se toliko često da nezdrava vrsta nema prostora za rast. Kada imate zdravu ravnotežu bakterija u crevima, to se naziva ravnoteža.

Neravnoteža

Studije su otkrile da ako imate previše određene vrste loših bakterija u crevnom mikrobiomu, veća je verovatnoća da ćete imati: 

• Kronova bolest

Ulcerativni kolitis

Sindrom iritabilnog creva (IBS)

Savet: Šta je preporučljivo da jedete kada imate Kronovu bolest!

Istraživači istražuju nove tretmane za njih koji ciljaju bakterije u mikrobiomu creva.

Uticaj na vaše srce

Neke vrste crevnih bakterija mogu biti deo veze koji holesterol ima sa bolestima srca. Kada jedete hranu poput crvenog mesa ili jaja, te bakterije stvaraju hemikaliju od koje se vaša jetra pretvara u nešto što se naziva TMAO(trimetilamin-N-oksid). TMAO pomaže holesterolu da se nakuplja u krvnim sudovima. Istraživači proučavaju prirodnu supstancu DMB koja se nalazi u maslinovom i grožđanom ulju. Misle da bi to moglo sprečiti vaše bakterije da naprave TMAO. 

Uticaj na bubrege

Previše TMAO može dovesti i do hronične bolesti bubrega. Ljudi koji imaju bolest ne rešavaju se TMAO kako bi trebali. Taj višak može dovesti do bolesti srca. Istraživači smatraju da je moguće da vam previše TMAO u prvom redu poveća verovatnoću da imate hroničnu bolest bubrega.

Uticaj na mozak

Vaš mozak šalje poruke po celom telu. Istraživači veruju da vam creva mogu odgovoriti. Studije pokazuju da ravnoteža bakterija u mikrobiomu creva može uticati na vaše emocije i način na koji vaš mozak obrađuje informacije iz vaših čula, poput vida, zvukova, ukusa ili teksture.

Naučnici sumnjaju da promene u toj ravnoteži mogu igrati ulogu u uslovima kao što su poremećaj iz autističnog spektra, anksioznost i depresija, kao i hronični bol.

Gojaznost

Nezdrava ravnoteža u vašem crevnom mikrobiomu može prouzrokovati ukrštene signale vašeg mozga kada se osećate gladno ili sito. Istraživači misle da možda postoji veza sa hipofizom, koja stvara hormone koji pomažu u podešavanju apetita. Ta žlezda takođe može uticati na ravnotežu bakterija u crevima. Neke studije o lečenju gojaznosti istražuju ovu vezu. 

Možete li promeniti mikrobiom creva?

Mikrobiom creva dobijate rođenjem, a svet oko vas utiče na njega tokom odrastanja. Na to utiče i ono što jedete. To zavisi od toga gde živite - i zato ćete možda moći malo da menjate ravnotežu.

Probiotici

Pronađene u nekoj hrani, ovo su „dobre“ bakterije poput onih koje su već u crevima. Mogu pomoći bakterijama u vašem crevnom traktu da se održi u ravnoteža. Ali nisu svi isti. Svaka vrsta deluje na svoj način i može imati različite efekte na vaše telo.

Kako probiotici mogu da pomognu?

Oni mogu da ojačaju vaš imunološki sistem. Takođe, mogu poboljšati zdravlje gastrointestinalnog trakta, posebno ako imate nešto poput sindroma iritabilnog creva. Neki probiotici, takođe, mogu pomoći u ublažavanju simptoma alergije i pomoći kod intolerancije na laktozu. Ali zato što su naši crevni mikrobiomi jedinstveni, ako i kako deluju mogu biti različiti za sve. A neki stručnjaci smatraju da je potrebno više istraživanja.

Izvori probiotika

Možete ih naći u mlečnim proizvodima poput jogurta i ostarelih sireva. Pogledajte listu sastojaka i potražite bakterije poput bifidobakterija i laktobacila. Takođe se nalaze u fermentisanom povrću, poput kimčija i kiselog kupusa, i u kiselom povrću, poput luka i kornišona.

RAZJASNIMO: Koja je razlika između prebiotika i probiotika?

Prebiotici

Shvatite ih kao izvor hrane za probiotike. Oni mogu pomoći vašem telu da bolje koristi kalcijum i pojačati rast korisnih bakterija u crevima.
Nalaze se u voću i povrću, poput:

• Banana
• Luk
• Beli luk
• Praziluk
• Špargla
• Artičoke
• Soja

Možete ih dobiti i u hrani od integralne pšenice.

Sinbiotici

Probiotici mogu pojačati rast dobrih bakterija, a prebiotici su dobri za probiotike. Kada kombinujete ovo dvoje, to je sinbiotik. Ideja koja stoji iza njih je da pomognu probioticima da žive duže. Možete da pravite sinbiotske kombinacije sa stvarima poput banana i jogurta ili pržite špargle sa tempehom.

Drugi načini za promenu crevnog mikrobioma

Možda postoje drugi načini da promenite mikrobiom creva i lečite stvari povezane sa njegovom neravnotežom. Na primer, fekalne transplantacije (upravo onako kako zvuče) menjaju vaše crevne bakterije da bi lečile stvari poput C. diff i ulceroznog kolitisa. Uređaj nazvan duboka transkranijalna magnetna stimulacija (dTMS) koristi zavojnicu koja se stavlja na kožu glave da stimuliše mozak i promeni crevne bakterije. To pokazuje obećanja za lečenje gojaznosti.