filteri close
Objavljeno: 10.08.2022. Image source: Foto: Pexels/Kampus Production

banner-sidebar

Ako ste ikada prejeli, poznat vam je osećaj kao da će vam stomak eksplodirati. Iako se to neće dogoditi, nelagodnost koja dolazi od prejedanja je stvarna, a evo šta se u tom trenutku dešava u vašem telu.

Kada varimo hranu, sistem za varenje razlaže hranljive materije tako da naša tela mogu da ih apsorbuju i koriste. Nakon što zagrizemo, žvačemo i progutamo, hrana prolazi kroz jednjak i na kraju stiže do stomaka. U stomaku se hrana meša sa probavnim sokovima da bi počela da se razlaže. Nakon toga, sadržaj se oslobađa u tanko crevo. Kada dospe u tanko crevo, mišići mešaju hranu sa više probavnih sokova iz jetre i pankreasa. Voda i hranljive materije se apsorbuju u krvotok dok se otpad izlučuje u debelo crevo. Ovde se otpad pretvara iz tečnosti u stolicu i napušta telo kroz rektum. 

Varenje uključuje mnoge organe, sisteme, hemikalije i pokrete mišića koji rade zajedno. Iako bi ovo trebalo da bude lak proces, ne funkcioniše uvek tako jednostavno.

Rizici od prejedanja

Kada jedemo previše, naš stomak se širi kako bi napravio mesta za svu hranu, što signalizira mozgu da smo siti. Međutim, nije uvek tako lako – ako kratkoročno jedemo više od onoga što nam prija, to može izazvati refluks kiseline, žgaravicu, pospanost, nelagodnost u stomaku i visok nivo šećera u krvi. Stanje se pogoršava ako jedemo neposredno pre spavanja. Ležanje nakon jela može pogoršati ove simptome i ometati naš san.

Svako od nas se nekad prejede - ovo je najbolji "lek"

Ako nastavimo da se prejedemo tokom dužeg vremenskog perioda, može doći do ozbiljnih zdravstvenih problema. Dugoročni efekti mogu uključivati povećanje telesne težine, insulinsku rezistenciju, veći rizik od dijabetesa tipa 2 i može vam postati teže da prepoznate kada ste siti.

Kako zaustaviti prejedanje vikendom?

Ako osetite da ste preterali, nemojte se očajavati zbog toga. Opustite se i odlučite kako biste želeli da se nosite sa tim u budućnosti, a zatim se toga pridržavajte. Kratka šetnja može pomoći u varenju i smanjenju šećera u krvi. Pijuckanje vode takođe može pomoći u izbacivanju dodatne soli iz obroka. Pobrinite se da ostanete u uspravnom položaju posle jela da biste podstakli varenje, a nakon nekoliko sati, trening može pomoći da se ubrza vaš metabolizam. Za sledeći obrok, napravite plan unapred i pokušajte da jedete pažljivo i polako.