filteri close
Objavljeno: 12.09.2021. Image source: Foto: Pixabay/nastya_gepp

banner-sidebar

Dopamin je neophodan našem organizmu za regulaciju motivacije, kretanja, pamćenja, raspoloženja, sna i ponašanja.

Svaki put kada učinimo nešto što nam prija, poput konzumiranja ukusnog obroka, seksa ili trčanja, u našem mozgu se oslobađa malo dopamina. Međutim, i poroci poput alkohola ili rekreativnih droga, takođe, dovode do njegovog oslobađanja. Zbog toga je dopamin tesno povezan sa zavisnošću.

Nizak nivo dopamina povezan je sa nekoliko zdravstvenih problema poput depresije, bolesti zavisnosti, šizofrenije i Parkinsonove bolesti. Nizak nivo dopamina može učiniti da se osećate manje motivisano, apatično, bezvoljno i da utiče na vašu sposobnost koncentracije.

Neki simptomi niskog nivoa dopamina su:

• Nizak libido
• Ukočenost mišića
• Nesanica
• Nedostatak motivacije
• Umor
• Nepažnja
• Apatija
• Bezvoljnost

Šta je SEROTONIN i kako utiče na vaše ZDRAVLJE?

Lečenje smanjenog nivoa dopamina ima za cilj da izazove proizvodnju više dopamina, uspori razgradnju dopamina koji se proizvodi, stvori više dopaminskih receptora i popravi postojeće dopaminske receptore kako bi mogli bolje da rade.

Postoji nekoliko suplemenata i lekova dostupnih za osobe sa niskim nivoom dopamina. Lekovi se često koriste u slučajevima kada je vaš osiromašeni nivo dopamina uzrokovan stanjem poput depresije ili šizofrenije.

Međutim, postoje neke tehnike koje mogu doprineti prirodnom povećanju nivoa dopamina:

1. Naspavajte se

Odgovarajuća količina sna svake noći neophodna je za očuvanje zdravlja. Odraslima se preporučuje da u proseku spavaju sedam ili više sati svake noći.

Kada ne spavate dovoljno, receptori dopamina u vašem telu mogu biti negativno pogođeni. Istraživanja su povezala nedostatak sna sa potiskivanjem nekih dopaminskih receptora u vašem telu. 

2. Slušajte muziku

Napravite plej listu svoje omiljene muzike i slušajte je kada se osećate bezvoljno, nemotivisano ili osećate druge simptome koji ukazuju na nizak nivo dopamina.

3. Zdravo se hranite

Zdrava ishrana ima nekoliko prednosti i za telo i za um, a povećanje nivoa dopamina je deo toga. Hrana bogata tirozinom, poput badema, ribe iz jaja i piletine, posebno je dobra za povećanje nivoa dopamina.

Tirozin je aminokiselina koju telo prirodno proizvodi. Dopamin je napravljen od ove aminokiseline i može se naći u hrani bogatoj proteinima. Hrana koja sadrži prirodne probiotike, poput jogurta i kefira, takođe može povećati proizvodnju dopamina.

Napitci poput kafe, takođe, povećavaju vaš dopamin, ali imajte na umu da, pošto nivo dopamina pada nakon konzumiranja, to može izazvati zavisnost od kofeina.

4. Rekreirajte se

Redovno vežbanje pokazalo se kao veoma važno za zdravlje vašeg mozga, a pomaže vam i da povećate nivo dopamina. Kad god vežbate, vaš mozak oslobađa dopamin.

Evo zašto su vežbanje i spavanje najbolja odbrana od stresa

Iako je potrebno sprovesti još istraživanja o tačnom mehanizmu koji dovodi mozak u proizvodnju dopamina dok vežbamo, verovatno ste upoznati sa osećajem opuštenosti i ushićenja koje imate nakon treninga.

5. Meditirajte

Meditacija ima pozitivan efekat na mnoga stanja mentalnog zdravlja. Istraživanja su pokazala da meditacija može povećati nivo dopamina

6. Smanjite prerađene šećere

Konzumiranje prerađenih šećera poput slatkiša i gaziranih sokova može povećati nivo dopamina, ali ovo povećanje je samo privremeno i veštačko. Kao i alkohol i droge, šećer vam može privremeno povećati dopamin, a pritom uticati na brzinu kojom ga vaše telo prirodno proizvodi.

Kada za kratko vreme potrošite veliku količinu šećera, možda ćete primetiti da osećate nalet ushićenja. Ovo je visok šećer. Obično je vrlo privremen i praćen je padom zbog kojeg se osećate razočarano.

7. Uklonite okidače stresa iz svog života

Stres je preteča mnogih zdravstvenih problema, uzrokuje i nizak nivo dopamina. Ne kontrolišemo uvek stvari koje unose stres u naše živote, ali možete ukloniti stresore nad kojima imate određenu kontrolu.

Izloženost psima od najranijeg detinjstva umanjuje rizik od šizofrenije

Na primer, ako dugo putovanje do posla izaziva stres, razmislite o preseljenju bliže poslu. Takođe se možete baviti aktivnostima koje smanjuju stres poput meditacije, vežbanja ili masaže.

Ako primetite simptome koji ukazuju na to da možda imate smanjen nivo dopamina, važno je da posetite lekara. Ako je uzrok vašeg niskog nivoa dopamina osnovno zdravstveno stanje, lečenje stanja će ublažiti simptome i pomoći vam da se osećate zdravije i srećnije.