filteri close
Objavljeno: 12.09.2020. Image source: Foto: Pixabay/jackmac34

Do povrede mišića dolazi usled udarca ili naglim kontrakcijama ili istezanjem kontrahovanih mišića. 

Povrede mišića variraju u težini u zavisnosti od toga koliko oštećenja trpe mišićna vlakna. Kreću od blagog preistegnuća do delimičnog ili potpunog kidanja mišića.

U mnogim slučajevima kućna nega i vežbe su dovoljne za oporavak povređenog mišića, ali teškim povredema može biti potreban medicinski tretman.

Do povreda dolazi prilikom bavljenja se sportom, fizičkim radom ili samo učestvujući u svakodnevnim aktivnostima. Rano otkrivanje i lečenje povrede će ubrzati oporavak.

Simptomi

Povrede mišića mogu izazvati razne neprijatne simptome:

• modrice
• grčevi u mišićima
• poteškoće u pokretanju mišića
• spazam
• slabost mišića
• bol, koji se obično pogoršava pokretom
• otok

Uzroci

Istegnuti mišić se javlja kada osoba prekomerno istegne mišić, prekomerno koristi mišić ili doživi nesreću, poput pada.

Ljudi sa zategnutim, nefleksibilnim mišićima i oni koji se ne zagreju pravilno pre vežbanja mogu imati veći rizik od povreda.

Neki ljudi čiji posao zahteva ponavljanje pokreta, poput dizanja teškog tereta ili sporta, mogu razviti hronične povrede mišića.

Dijagnoza

Ako lekar posumnja na povredu mišića, obaviće fizički pregled i pitati osobu o istoriji simptoma. Oni mogu takođe da naruče rendgenske snimke kako bi bili sigurni da kost nije pukla.

Kao deo dijagnoze, lekar će obično odrediti povredu kao povrede 1, 2 ili 3. Stepena.  Prvi stepen je blaga povreda, istegnuće, i trebalo bi da brzo zaraste, dok je 3. stepen teška mišićna povreda, potpuni racep mišića.

Kako se leče povrede mišića

Čak i ako zatezanje mišića osobe ne zahteva medicinsku pomoć, važno je odmoriti mišić i omogućiti vreme za oporavak. Istegnuti mišić je podložniji ponovnim povredama.

Kućni lekovi

Nekoliko kućnih tretmana može pomoći u zarastanju mišića. Jedan od najefikasnijih pristupa oporavku mišića je:

  • Odmor: Odmaranje povređenog mišića daje telu vreme za popravak.
  • Hladne obloge: Nanošenje hladnih obloga na oštećeni mišić tokom 10 do 15 minuta može pomoći u smanjenju otoka i upale.
  • Kompresija: Ako je moguće, stavite kompresijski zavoj da biste smanjili otok. Ljudi mogu da koriste platnene ili elastične zavoje iz apoteka da umotaju povređeno stopalo, zglob, nogu, zglob ili ruku.
  • Elevacija: Podizanje povređene ruke ili noge može pomoći u smanjenju otoka i omogućiti tečnost da teče nazad prema srcu.

Muče vas noću grčevi u nogama? Evo kako da ih se rešite!

U to možete uzimati lekove za kontrolu bolova i smanjenje otoka ili upale.

Nesteroidni antiinflamatorni lekovi koji se prodaju bez recepta, poput ibuprofena i naproksena, smanjuju bol i upalu. Acetaminofen može da ublaži bol, ali nema antiinflamatorna svojstva NSAIL.

Medicinski tretmani

Ako lekovi bez recepta nisu dovoljni za ublažavanje bolova, lekar može da prepiše jače antiinflamatorne lekove, relaksante mišića ili lekove za ublažavanje bolova.

Masaža može pomoći opuštanju povređenih mišića i poboljšati opseg pokreta.

Vežbe za oporavak

Ako lekar dozvoli osobi da se redovno vežba nakon povrede, obično može imati koristi od vežbi istezanja. Važno je razgovarati sa lekarom pre nego što isprobate vežbe za oporavak, jer prenaprezanje već povređenog mišića može prouzrokovati dodatnu štetu.

Čovek se nikada ne sme istezati do te mere da to uzrokuje bol i nelagodnost.

Specifična istezanja zavisiće od povređenog područja, ali osoba uvek treba da ponovi istezanje dva ili tri puta:

Istezanje tetiva

Čvrste tetive mogu otežati hodanje i trčanje i povećati rizik od povreda.

Da biste istegnuli tetive, stanite sa stopalima u širini kukova i savijte se u struku ka napred. Trebalo bi da postoji blago istezanje duž zadnjeg dela nogu.

Istezanje fleksora kuka

Za istegnuti mišića u kuku, lezite ravno na leđa i povucite desno koleno u grudi. Držite ga tamo 10 do 15 sekundi pre ponovnog ispravljanja noge. Ponovite sa drugom nogom, osećajući istezanje gornjeg dela butine i kukova.

Istezanje vrata

Za istegnuti vratni mišić nagnite glavu napred da biste bradu pokušali dodirnuti grudima. Dalje, nagnite glavu prvo ulevo, a zatim udesno, pokušavajući da dodirnete uvo ramenom.
Prevencija

Ljudi mogu da spreče naprezanje mišića zagrevanjem mišića pre fizičke aktivnosti i izbegavanjem prekomernog istezanja mišića.

Sledeća uputstava mogu vam pomoći u sprečavanju naprezanja mišića:

• Hodajte umerenim tempom 3 do 5 minuta pre bilo kakvih sportskih ili drugih fizičkih aktivnosti. Ovo će zagrejati mišiće i pripremiti ih za povećanje intenziteta aktivnosti.
• Pridržavajte se zdrave ishrane i programa vežbanja da biste održali zdravu težinu. Prekomerna težina može stvoriti dodatni stres na mišiće, što dovodi do verovatnijeg naprezanja mišića.
• Pažljivo podižite teške predmete i uvek koristite tačnu tehniku. Bitno je dizati nogama, a ne leđima i nositi velika opterećenja trupom kako biste izbegli naprezanje mišića ruku ili leđa.
• Nosite cipele koje pružaju stabilnost i osiguravaju da bilo koja druga zaštitna oprema odgovara i da je u dobrom stanju.

Neki ljudi mogu imati koristi od rada sa fizioterapeutom ili profesionalcem za pripremu snage i kondicije koji će im poboljšati tehniku vežbanja i omogućiti im da bezbedno grade snagu i fleksibilnost.

Vremena oporavka

Trajanje oporavka nakon povrede mišića zavisiće od težine povrede.

Većini povreda mekog tkiva treba da zaraste nekoliko nedelja, ali za teže povrede može biti potrebno mnogo više vremena.

Da li su proteinski šejkovi zaista dobra ideja nakon treninga?

Pokušaj prevremenog povratka u normalne aktivnosti može prouzrokovati dalje povrede, zato uvek sledite uputstva lekara i započnite sa lakšim aktivnostima.

Ako povreda osobe zahteva operaciju, vreme oporavka zavisiće od prirode postupka. Lekar će moći da pruži informacije o verovatnom vremenskom okviru oporavka nakon operacije.

Kada ići kod lekara

Važno je da se obratite lekaru za bilo kakvo bolno naprezanje mišića kako biste dobili tačnu dijagnozu i odgovarajući tretman.

Ako osoba čuje pucketanje kada se dogodi povreda, to može ukazivati na kidanje mišića. To je ozbiljna povreda koja zahteva medicinsku pomoć.

Ako se bol zbog povrede pogorša umesto da se poboljša, to može značiti da osoba treba potražiti medicinsku pomoć.

Ostali simptomi koji ukazuju na potrebu posete lekaru su:

• jak otok koji otežava kretanje povređenog područja
• poteškoće u savijanju ili ispravljanju pogođenog područja
• velike modrice

Ljudi treba da se obrate lekaru ako ih povreda sprečava da izvršavaju uobičajene fizičke aktivnosti.