filteri close
Objavljeno: 12.11.2020. Image source: Foto: Pixabay/IndigoHays7

Mnogi ljudi na bujnu kosu gledaju kao na znak zdravlja i lepote.

Kao i svakom drugom delu tela, i kosi su potrebni razni hranljivi sastojci da bi bila zdrava i rasla. 

U stvari, mnogi nutritivni nedostaci povezani su sa gubitkom kose.

Iako faktori poput starosti, genetike i hormona takođe utiču na rast kose, optimalni unos hranljivih sastojaka je ključan.

1. Vitamin A

Svim ćelijamaje potreban vitamin A za rast. To uključuje kosu, najbrže rastuće tkivo na ljudskom telu.

Vitamin A, takođe, pomaže žlezdama kože da naprave masnu supstancu zvanu sebum. Sebum vlaži vlasište i pomaže da kosa ostane zdrava.

Ishrana sa nedostatkom vitamina A može dovesti do nekoliko problema, uključujući gubitak kose.

Iako je važno unositi dovoljno vitamina A, previše može biti opasno. Studijepokazuju da predoziranje vitaminom A takođe može doprineti gubitku kose. 

Batat, šargarepa, bundeva, spanać i kelj sadrže puno beta-karotena koji se pretvara u vitamin A.

Vitamin A se takođe može naći u životinjskim proizvodima kao što su mleko, jaja i jogurt. Ulje jetre bakalara je posebno dobar izvor.

2. B vitamini

Jedan od najpoznatijih vitamina za rast kose je vitamin B koji se zove biotin.

Studije povezuju nedostatak biotina sa gubitkom kose kod ljudi. 

Iako se biotin koristi kao alternativni tretman gubitka kose, oni koji su deficitarni imaju najbolje rezultate.

Međutim, nedostatak je vrlo redak jer se prirodno javlja u širokom spektru namirnica.

Takođe, nedostaju podaci o tome da li je biotin efikasan za rast kose kod zdravih osoba.

Kako da pomognete svojoj beživotnoj kosi?

Ostali B vitamini pomažu u stvaranju crvenih krvnih zrnaca, koji prenose kiseonik i hranljive materije u kožu glave i folikule dlake. Ovi procesi su važni za rast kose.

B vitamine možete dobiti iz mnogih namirnica, uključujući integralne žitarice, bademe, meso, ribu, morske plodove i tamno, lisnato zelenilo.

Pored toga, životinjska hrana je jedini dobar izvor vitamina B12. Dakle, ako sledite vegetarijansku ili vegansku ishranu, razmislite o uzimanju dodatka.

3. Vitamin C

Oštećenje slobodnim radikalima može blokirati rast i uzrokovati starenje vaše kose.

Vitamin C je moćan antioksidans koji pomaže u zaštiti od oksidativnog stresa izazvanog slobodnim radikalima. 

Pored toga, vašem telu je potreban vitamin C da bi stvorio protein poznat kao kolagen - važan deo strukture kose.

Vitamin C, takođe, pomaže vašem telu da apsorbuje gvožđe, mineral neophodan za rast kose.

Jagode, paprika, guave i agrumi su dobri izvori vitamina C.

4. Vitamin D

Nizak nivo vitamina D povezan je sa alopecijom, tj. gubitkom kose . 

Istraživanja, takođe, pokazuju da vitamin D može pomoći u stvaranju novih folikula - sitnih pora na koži glave gde nova kosa može da raste .

Smatra se da vitamin D igra ulogu u proizvodnji kose, ali većina istraživanja usredsređena je na receptore vitamina D. Stvarna uloga vitamina D u rastu kose nije poznata.

Evo kako da usporite starenje KOSE!

Međutim, većina ljudi ne uzima dovoljno vitamina D i možda je ipak dobra ideja da povećate unos.

Vaše telo proizvodi vitamin D direktnim kontaktom sa sunčevim zracima. Dobri dijetetski izvori vitamina D uključuju masnu ribu, ulje jetre bakalara, neke pečurke i obogaćenu hranu.

5. Vitamin E

Slično vitaminu C, vitamin E je antioksidans koji može sprečiti oksidativni stres.

U jednoj studiji, ljudi sa gubitkom kose doživeli su porast rasta kose za 34,5% nakon dodavanja vitamina E tokom 8 meseci. 

Grupa koja je primala placebo imala je rast od samo 0,1%.

Seme suncokreta, bademi, spanać i avokado dobri su izvori vitamina E.

6. Gvožđe

Gvožđe pomaže crvenim krvnim zrncima da prenose kiseonik do vaših ćelija. Zbog toga je važan mineral za mnoge telesne funkcije, uključujući rast kose.

Nedostatak gvožđa, koji uzrokuje anemiju, glavni je uzrok gubitka kose. To je posebno često kod žena

Hrana bogata gvožđem uključuje školjke, ostrige, jaja, crveno meso, spanać i sočivo.

7. Cink

Cink igra važnu ulogu u rastu i popravci tkiva dlake. Takođe pomaže da uljane žlezde oko folikula rade pravilno.

Gubitak kose je čest simptom nedostatka cinka.

Studije pokazuju da suplementi cinka smanjuju gubitak kose uzrokovan nedostatkom cinka. 

Šta vaša kosa otkriva o vašem zdravlju?

Međutim, postoje neki anegdotski izveštaji da dodavanje previsoke doze, takođe, može doprineti gubitku kose.

Iz tog razloga je možda bolje da cink nabavljate iz hrane. Hrana bogata cinkom uključuje ostrige, govedinu, spanać, pšenične klice, seme bundeve i sočivo.

8. Proteini

Kosa je gotovo u potpunosti napravljena od proteina. Dovoljna potrošnja je važna za rast kose.

Studije na životinjama pokazuju da nedostatak proteina može smanjiti rast kose i čak dovesti do gubitka kose. 

Međutim, stvarni nedostatak proteina izuzetno je redak u zapadnim zemljama.

Da li treba da uzimate suplemente za kosu?

Hrana je najbolji izvor vitamina koji su vam potrebni za rast kose.

Međutim, ako ne unesete dovoljno u ishrani, dodaci mogu biti korisni.

Prema istraživanju, suplementi najbolje deluju kod osoba koje već imaju nedostatak vitamina. 

Dalje, velike doze vitamina i minerala mogu biti štetne ako nemate nedostatak. Zato sarađujte sa lekarom da biste utvrdili da li imate nedostatak ili ne.

Na kraju dana, najbolji način za dobijanje ovih hranljivih sastojaka je jesti uravnoteženu, pravu hranu koja uključuje obilje hranljivih sastojaka.