filteri close
Objavljeno: 04.06.2021. Image source: Foto: Pixabay/Sophieja23

Ako vam je teško da donesete odluku, možda patite od hronične neodlučnosti.

Hronična neodlučnost je navika izbegavanja donošenja odluka - ponekad je mučno i uznemirujuće iskustvo, a ponekad nesvesno. To se može redovno događati kod malih, besmislenih izbora , poput - Koji film da pogledam? Koje pahuljice da kupim? - kao i sa bitnim životnim odlukama - Da li treba da se oženim/udam za ovu osobu? Da li da kupim ovu kuću?

Prokrastinatori (oni koji odugovlače), perfekcionisti i ljudi sa OKP često se suočavaju sa hroničnom neodlučnošću. Evo kako to može izgledati:

Previše vežbanja može uticati na sposobnost donošenja odluka

Ljudi sa hroničnom neodlučnošću mogu se usredsrediti na sumnje kada se osećaju nesigurno u vezi sa ispravnom odlukom. Ili mogu jednostavno zaglaviti, odugovlačiti, zaboraviti ili izbeći donošenje odluke jer bi ih posledice bilo koje odluke mogle odvesti pogrešnim putem, završiti strašnim rezultatima ili proizvesti žaljenje.

Kao i kod anticipativne anksioznosti, i prekomerno razmišljanje o budućnosti igra važnu ulogu u paralizovanju akcije.

Više od obične neodlučnosti

Uobičajeno je  da ponekad izbegavate donošenja  nekih odluka, velikih i malih. Zaglavljivanje na određenim tačkama izbora ne predstavlja hroničnu neodlučnost.

Većina ljudi uspeva da nastavi svoj život. Suprotno tome, biti hronično neodlučan trajna je tendencija. To nije osobina ličnosti; to je problem u ponašanju koji se može promeniti.

Čini se da neki ljudi sa hroničnom neodlučnošću ne mogu donositi odluke uopšte, dok drugi imaju malo poteškoća u donošenju odluka u nekom aspektu svog života (na primer, na poslu), ali ih parališe hronična neodlučnost u drugim (možda u njihovom ličnom životu) .

Svaka osoba sa hroničnom neodlučnošću ima područja osetljivosti i individualne obrasce izbegavanja donošenja odluka.

Opsesivno kompulsivni poremećaj - kompletan vodič šta je to i kako da mu se oduprete

Odlaganje se odnosi na to da znate šta treba da radite, ali da niste u mogućnosti da to jednostavno učinite; odlaganje je bliže odbijanju da se napravi izbor.

Aktivno izbegavanje (ili glava u pesku) je kada se izbegava bilo koji aspekt odluke koju treba da doneste pretvarajući se da ta odluka ne postoji .

"Zaboravljanje" je način izbegavanja izvan svesti. To može izgledati slučajno, sve dok se ne pojavi obrazac.

Klauzula o „bekstvu“ su povratni, zamenljivi, reverzibilni, ponovljivi izbori koji svaku odluku čine probnom, omogućavajući beskrajna razmatranja bez donošenja opredijeljujućeg izbora.

Ostala osnovna pitanja

Hronična neodlučnost može nastati iz različitih razloga. Evo nekih najčešćih:

Izbegavanje potencijalnog rizika. Pokušaj izbegavanja potencijalnih rizika povezan je sa anksioznošću. Primeri uključuju nemogućnost obavezivanja da se odluče za izabranog lekara ili odlučivanje da se suoče sa izazovom, preduzmu projekat ili se dobrovoljno jave za nešto. Možete stalno preispitivati odluke. Verovatno imate plan za bekstvo za bilo kakvu obavezu, nešto poput spremnih odgovora: „pošaljite mi poruku neposredno pre, pa ću videti da li sam za to“ ili „videćemo kako ću se tada osećati“.

Izbegavanje pogrešnog izbora. Drugi tip je usredsređen na izbegavanje pogrešnog izbora. Možete zamisliti da se kajete ili ste zarobljeni u neodrživoj situaciji iz koje nema bežanja. Radi se o izbegavanju greške - velike poput odabira pogrešnog fakulteta ili životnog partnera - ili male, poput kupovine nepovratnog odevnog predmeta koji vam se možda ne dopada.

Paralisanje donošenja odluke besomučnom analizom. Donošenje najboljeg izbora uključuje odlučivanje između alternativama. Ako imate ovaj obrazac, više puta idete napred i nazad a ništa se ne ističe kao “ono pravo”. Možete vršiti beskrajna istraživanja na internetu, prikupljati mišljenja drugih i praviti beskorisne liste “za i protiv” ali opet ne možete da odlučite. Ovo je povezano sa perfekcionizmom.

Znaćete kada vidite. Imate ideju šta želite ili ćete to znati kada to vidite. Čekate onaj osećaj „aha! to je to! “- koji nikada ne dolazi. Ovo je često povezano sa netolerancijom nesigurnosti (ili sumnjom na OKP). Takođe može biti vođeno ambivalentnošću, gde se svi izbori čine podjednako atraktivnim ili neprivlačnim i ne čini se da postoji „racionalan“ način izbora.

Strah od propuštanja drugih prilika. Još jedan tip potiče iz straha od propuštanja - želja da pratite sve mogućnosti i ostanete otvoreni za sve opcije. Ne odlučuje se zbog dubokog osećaja da donošenje jednog izbora sprečava alternativu. Možete se naći u problemu da odaberete jedan profesionalni put jer zatvarate druge. Ili u nemogućnosti da se fokusirate na jedan plan, jer ne želite da odustanete od drugih podjednako atraktivnog izbora. To može dovesti do zakazivanja kako biste izbegli odbijanje potencijalno uzbudljivog iskustva. Za razliku od sukoba pristupa / izbegavanja (želite nešto, ali vas to plaši), to je sukob pristupa / pristupa (želite sve, ali je to nemoguće).

„Opravdana“ neodlučnost. Konačno, postoje neki ljudi koji se opravdavaju svoj nedostatak izbora nastavljanjem da istražuju i odlažu svoje odluke. Oni sebe mogu doživljavati kao oprezne, a druge koji lako donose odluke mogu videti kao previše impuslivne. Mogu i „ispravljanje stvari“ da cene kao vrlinu, bez obzira na to koliko vremena traje, i spremni su da trpe frustracije drugih kao i negativne efekte svog nečinjenja. Ovo je često kod OKPD (opsesivno-kompulsivni poremećaj ličnosti).

Posledice neaktivnosti se često ignorišu

Mogli biste se toliko zaokupiti zamišljanjem mogućih negativnih posledica pogrešnog izbora da ne preduzimate nikakve mere da predvidite gubitak usled nečinjenja. U tim slučajevima je zamišljanje žaljenja zbog neke akcije moćnije od spoznaje stvarnih efekata nečinjenja. To uključuje gubitak mogućnosti; ostajete zaglavljeni u nezadovoljavajućim okolnostima; razočaranje drugih i izazivanje samokritičnosti.

Predviđena briga oko donošenja odluke često započinje sa „šta ako?“ Ali zaglavljivanje može biti i izbegavanje onog osećaja „ako bar“. “ Akcija može proizvesti žaljenje. Neraditi ništa čini se sigurnijim. Nerazrešavanje situacije može stvoriti iluziju izbegavanja lošeg ishoda, istovremeno zanemarujući posledice nečinjenja.

7 načina da utišate preteranu samokritičnost

Još jedna potencijalna posledica hronične neodlučnosti možda neće biti odmah očigledna. Na ovaj način drugi imaju tendenciju da tumače vaše frustrirajuće ponašanje - bilo da vam jave ili vam pružaju podršku. Možda će vas doživljavati kao sebičnog, nesmotrenog, tvrdoglavog, nepouzdanog ili nezrelog.

Može se desiti da vas optuže da ste sebični i samoživi, jer često menjate planove u poslednji čas, često odbijate da se obavežete na planove i obično otkažete nekoliko njih koje napravite. Može se desiti da se iznenadite da se na vašu nesposobnost donošenja odluka gleda na ovaj način.