Ovo istraživanje tiče se svakoga od nas!
U doba kada digitalna tehnologija omogućava ljudima da ostanu povezani sa poslom, prijateljima i trgovinom 24 časa dnevno, život se ubrzava, a vreme se često smatra oskudnim resursom.
Način na koji ljudi vide, to jest – doživljavaju protok vremena, može se činiti pomalo proizvoljnim, ali nalazi nove studije ukazuju na to da kada ljudi osete da im za obavljanje neke željene radnje ponestaje vremena, povećava se njihova želja za konzumiranjem visokokalorične hrane.
Zdrava ishrana može smanjiti rizik od bolesti bubrega
Drugim rečima, kada sekundara počne da odbrojava 60 ... 59 ... 58 ... 57…,ljudi osećaju predstojeće iscrpljivanje resursa, što pokreće želju da nadoknade ovaj nedostatak konzumiranjem drugačijeg resursa: kalorija.
Indijski istraživači otkrili su ovaj obrazac u jednoj studiji u kojoj je od učesnika traženo da precrtaju slovo „e“ u odlomku teksta, dok je tajmer brojao sekunde od 1 do 60, ili od 60 do 1.
Nakon ovog zadatka, učesnici su imali mogućnost da kupe čokoladni kolač ili voćnu salatu.
Rezultati su pokazali da su učesnici koji su slušali odbrojavanje od 60 do 1 češće birali čokoladni kolač, što nije bio slučaj sa učesnicima koji su slušali rastući niz brojeva – od 1 do 60.
Imate li snažnu potrebu za slatkišima i masnom hranom?
Istraživanje ističe da uobičajena i bezopasna praksa merenja vremena može proizvesti neželjene posledice u odnosu na unos kalorija.
Zatim su istražili da li mogu da primene ovaj obrazac u drugom eksperimentu, u kome su učesnici zamoljeni da ispune slagalicu za pretraživanje reči. Jedna grupa je videla tajmer odbrojavanja preostalih sekundi, dok je druga grupa videla broj proteklih sekundi.
Zatim je polovina učesnika u svakoj grupi zamoljena da se seti slučajeva kada su osećali da imaju dovoljno resursa, dok se druga polovina sećala proizvoljnih događaja u svom životu.
Na kraju, svi učesnici su pozvani da uzmu slatkiše u znak zahvalnosti za učešće u istraživanju.
Učesnici koji su bili izloženi silaznom prikazivanju vremena uzimali su više slatkiša od onih koji su videli da vreme koje je proteklo na štoperici raste - ali samo kod onih koji su se prisećali svakodnevnih događaja. Ovaj efekat nije uočen kada su se ljudi pre toga prisećali situacija u kojima su imali osećaj obilja resursa.
Iako se ova studija fokusirala na to kako pravac, to jest – način percepcije i prikazivanja proteklog vremena, može uticati na izbor hrane, nalazi sugerišu da npr. potrošači koji pred sobom vide odbrojavanje vremena mogu doživeti mnoštvo posledica koje direktno utiču na njihovo ponašanje.
Odličan trik u promociji zdrave hrane
Ljudi koji osećaju nedostatak resursa mogu postati manje otvoreni za rizikovanje ili učešće u prosocijalnom ponašanju, poput volontiranja ili doniranja.
Kada se vreme posmatra kao resurs, uređaji za merenje, ili prikazivanje protoka vremena mogu stvoriti osećaj veštačke hitnosti, koji bi mogao uticati na stav pojedinca i u drugim situacijama, poput izbora obroka ili toka razgovora.
Da, svi se prejedamo kad jedemo u društvu porodice i prijatelja, dok se pred strancima suzdržavamo
Istraživači se nadaju da će ova studija, čiji je sažetak objavljen u časopisu Consumer Psichology, podstaći dalja istraživanja kako bi uočili druge implikacije njihovih nalaza, poput psiholoških efekata praćenja drugih ograničenih resursa, poput novca koji je ostao na računima ili indikatora baterije na pametnim telefonima.