
Reklame goje decu, ali to nije jedini problem
Posle samo pet minuta reklama za brzu hranu deca pojedu i do 130 kalorija više
Istraživanje sprovedeno u Velikoj Britaniji pokazalo je da deca unesu znatno više kalorija nakon samo pet minuta gledanja reklama za brzu hranu. Konkretno, u proseku pojedu 58 kalorija više u grickalicama i 73 kalorije više tokom ručka.
Nutricionista Branka Mirković ističe da se sličan efekat vidi i kod odraslih, ali da proizvođači samo rade svoj posao. Po njenim rečima, ključ leži u edukaciji, jer potrošači, kako deca, tako i odrasli, moraju da nauče kako da biraju ispravne proizvode.
"Naravno da moramo biti svesni uticaja reklama, ali nije sve u njima. Dolaze mi deca od 12-13 godina sa insulinskom rezistencijom i hipertenzijom. Tu reklame jesu faktor, ali nisu jedini problem", rekla je ona za RTS.
Stručnjak za marketing Miljan Premović ukazuje da godišnje deca vide hiljade reklamnih poruka, ali da one za zdravu ishranu ne proizvode isti efekat kao reklame za nezdravu hranu.
Bolje mentalno zdravlje u detinjstvu smanjuje rizik od gojaznosti u adolescenciji
"Deca najčešće konzumiraju reklame za brzu hranu preko Jutjuba, nešto manje na Tik-toku i najmanje na Instagramu. Te poruke su često vrlo sofisticirane i nisu direktne", objašnjava Premović.
On naglašava da marketing nije samo reklama, već širi sistem vrednosti i komunikacije kroz različite medije.
"Danas u medijima imamo sve više reklama, a sve manje sadržaja. I tu razliku moramo da učimo, ne samo deca, već i roditelji. Ponekad su deca svesnija toga nego njihovi roditelji", dodaje Premović.
Mirkovićeva smatra da odgovornost ne leži samo na roditeljima, već i na svima koji utiču na decu – od vaspitača i nastavnika do medija.
"Problem treba gledati šire. Nije samo pitanje hrane, već i okruženja, navika i vrednosti. Kad dete menja ishranu iz zdravstvenih razloga, ako mu pokažete kako da to lepo upakuje, i druga deca počnu da ga slede", navodi Mirkovićeva.
Deca sa viškom kilograma imaju dvostruko veći rizik od gojaznosti u odraslom dobu
Zaključak sagovornika Jutarnjeg programa je jasan: kompanije imaju pravo da reklamiraju, ali potrošači moraju da nauče da biraju.
"Nekada smo kroz šumu znali da razlikujemo šta je zdravo, a šta nije. Danas moramo da naučimo da čitamo deklaracije i da biramo svesno. Niko nas ne tera da kupujemo pogrešno", poručuje nutricionistkinja Branka Mirković.