Šta je HIPERLEKSIJA i kako je prepoznati?
Ako sumnjate da dete ima hiperleksiju, korisno je obratiti se stručnjaku (logopedu, psihologu, defektologu)
Hiperleksija je stanje u kojem deca rano razvijaju sposobnost čitanja, obično mnogo pre nego što bi se to očekivalo za njihovu dob, ali često imaju poteškoća sa razumevanjem pročitanog teksta i sa govornom komunikacijom. Iako hiperleksija može biti deo tipičnog razvoja, ona je često povezana sa poremećajem iz spektra autizma (ASD).
Deca sa hiperleksijom mogu brzo naučiti da prepoznaju i čitaju reči, ali mogu imati problema sa razumevanjem značenja tih reči ili sa socijalnim interakcijama. Takođe, kod nekih može postojati izražena fascinacija slovima i brojevima. Važno je da se u radu sa decom sa hiperleksijom, osim poticanja njihovih izuzetnih veština čitanja, posveti pažnja razvoju razumevanja jezika i socijalnih veština.
U kom uzrastu je najbolje da dete krene na sport?
Simptomi hiperleksije mogu varirati, ali karakteristične osobine uključuju sledeće:
1.Rana sposobnost čitanja:
Deca sa hiperleksijom često počinju da čitaju veoma rano, ponekad i pre nego što napune dve ili tri godine, iako ih niko nije formalno učio čitanju.
Oni mogu prepoznati i čitati reči i fraze bez razumevanja njihovog značenja.
2. Fascinacija slovima i brojevima:
Mogu pokazivati intenzivnu zainteresovanost za slova, brojeve, simbole, pa čak i znakove i mape.
Deca mogu biti stalno zaokupljena pisanjem slova ili brojeva, čitanjem reči naglas, ili prelistavanjem knjiga samo da bi videla tekst.
3. Poteškoće u razumevanju pročitanog:
Iako deca sa hiperleksijom mogu čitati veoma rano, često ne razumeju značenje pročitanih reči ili rečenica.
Teškoće u shvatanju suštinskog značenja i povezivanju informacija iz pročitanog teksta mogu biti prisutne.
4. Kašnjenje u razvoju govora ili jezičke veštine:
Iako su odlični u prepoznavanju i čitanju reči, mogu imati kašnjenje u verbalnoj komunikaciji. Mogu koristiti neobičan jezik, ponavljati reči ili fraze (eholalija), ili imati problema sa iniciranjem i vođenjem razgovora.
5. Poteškoće u socijalnoj interakciji:
Deca sa hiperleksijom često imaju izazove u društvenim situacijama, kao što su interakcija sa vršnjacima, razumevanje društvenih pravila, ili izražavanje emocija.
Mogu preferirati samostalne aktivnosti, posebno one koje uključuju slova ili brojeve.
6. Povezanost sa poremećajem iz spektra autizma:
Hiperleksija je često povezana sa autizmom, iako ne mora uvek biti deo tog spektra. Deca sa hiperleksijom često imaju slične izazove kao deca sa autizmom, posebno u socijalnim interakcijama i komunikaciji.
7. Ponovljeno ponašanje i rigidne rutine:
Neka deca sa hiperleksijom mogu pokazivati ponavljajuće ili rigidno ponašanje, slično kao kod autizma, kao što su insistiranje na rutini ili stalno čitanje istih reči ili brojeva.
*Ako dete pokazuje ove simptome, savetuje se procena od strane stručnjaka (psihologa, logopeda ili stručnjaka za razvoj dece) kako bi se dobila jasnija slika i napravio odgovarajući plan podrške.