5 načina da pomognete kolegi ili koleginici koji pate od hronične bolesti
Gotovo 90 % ljudi kaže da nisu sigurni kakvu podršku mogu da pruže kolegi koji živi sa hroničnim stanjem.
Stručnjaci opominju da kompanije mogu poboljšati podršku zaposlenima sa hroničnim problemima tako što će podizati svest i pravilno obučiti zaposlene.
Neprofitna američka organizacija posvećena osnaživanju ljudi koji boluju od karcinoma da napreduju na svom radnom mestu, nedavno je sprovela istraživanje sa 1.000 zaposlenih i otkrila da se 88 % boji da nije u stanju da podrži svog saradnika koji pati od ozbiljnog medicinskog stanja.
Dileme koje ljudi imaju kada žele da pomognu obolelom kolegi najčešće su:
- koliko ili kakvu emocionalnu podršku nuditi
- koliko često (i da li uopšte) pitati za zdravstveno stanje
- kakvu pomoć u vezi sa poslom mogu da ponude
Jasno je da postoji jaz između potreba osoba sa hroničnim obolenjima na radnom mestu i podrške koju im pružaju saradnici i rukovodstvo. Mnogo toga se dešava upravo zbog nedostatka svesti i znanja, to jest - veština pružanja pomoći.
Ako želite da pružite podršku kolegi koji prolazi kroz probleme sa nekim oblikom hronične bolesti, evo nekoliko smernica:
1. Pokažite empatiju
Jednostavno reći ili pokazati svom saradniku da mislite na njega uvek je dobar početak.
U redu je reći:„Ne znam šta da sada kažem, ali ovde sam i mislim na tebe“ ili „ Želim da budem ovde za tebe i želim da razmislim o nekim stvarima koje bih mogao da ponudim kako bih ti olakšao“.
Ono što nikako ne treba reći, koliko god bliski bili, jeste nešto poput: „Ne mogu da verujem da mi nisi ranije rekao“.
Kako pomoći osobi koja se guši?
2. Osluškujte potrebe svog saradnika
Pokušajte da osluškujete kada vaš saradnik želi da sačuva svoju privatnost, a kada mu je potreban razgovor.
Budite vrlo oprezni ukoliko želite da svom kolegi ispričate priču o nekome ko se suočio sa istim ili sličnim problemima.
Prva pomoć kod krvarenja iz nosa
3. Poštujte njegovu/njenu privatnost
To što vam saradnik kaže o svom stanju ne znači da želi da podeli i sa drugima.
Slušajući ga i savetujući, činite to uz pretpostavku da ste jedini u firmi koji zna za njegovu tajnu, i naravo - nemojte o njegovom problemu govoriti drugim ljudima.
Ovako možete pomoći nekome ko ima napad panike
4. Pružite konstruktivnu pomoć
Umesto da kažete kolegi da možete i želite da uradite bilo šta što mu treba, pravljenje kratkog spiska radnih obaveza koje ste spremni da preuzmete je praktičnije i manje stresno.
Ako odgovornost o izboru i načinu pomoći svalite samo na saradnika, podstičete ga da misaono i emocionalno ponovo prolazi kroz sve poteškoće sa kojima se u životu trenutno suočava.
5. Nemojte izbegavati neprijatnost
Izbegavanje kolege ili ignorisanje situacije ponekad deluje kao najsigurnija varijanta.
Ipak, zapitajte se kako biste se vi osećali da ste u njenoj ili njegovoj situaciji.
Ako niste sigurni šta da kažete ili uradite, sačekajte dok ne sagledate situaciju bolje ili porazgovarate sa kolegom o njegovom stanju i potrebama.