filteri close
Objavljeno: 08.12.2019. Image source: Pixabay/StartupStockPhotos
300x600

Stara narodna mudrost dobila je i svoju naučnu potvrdu, još jednom.

Deca koja su u dobroj fizičkoj formi upijaju i zadržavaju nove informacije bolje i kvalitetnije od dece koja nisu u formi. To je ukratko zaključak je istraživanja koje je napravljeno da bi se videlo kako smanjeni broj časova fizičke aktivnosti utiče na zdravlje.

Roditelji i naučnici koji proučavaju rezultate vežbanja već duže vreme govore da fizička aktivnost pomaže mladima da budu mirni i koncentrisani u školi, ali i kod kuće. Pisali smo vam već da fizička aktivnost utiče na bolje ocene.

Reprezentativno istraživanje predstavljeno na Američkom fakultetu sportske medicine (American College of Sports Medicine) pokazalo je da su učenici četvrtih i petih razreda, koji su najmanje 10 minuta pre testa iz matematike trčali i intenzivno vežbali, postigli bolje rezultate od onih koji su prije testa samo mirno sedeli.

Fizička aktivnost tokom časova popravlja ocene

U velikom istraživanju, sprovedenom na gotovo 12.000 učenika u američkoj državi Nebraska, objavljenom u časopisu The Journal of Pediatrics, istraživači su proučavali fizičku formu i indeks telesne mase svakog deteta, kao i ocene iz engleskog jezika i matematike, na temelju standardizovanih rezultata školskih testova. Ponovo se pokazalo da je bolja telesna forma povezana sa značajno boljim rezultatima na testovima, dok telesna masa nije imala gotovo nikakvu ulogu.

Učenici s prevelikom telesnom težinom koji su bili u relativno dobroj formi postigli su bolje rezultate od mršavije dece koja su bila izvan forme, doduše.

Ali, retko koja studija nije istraživala da li fizička forma utiče na način na koji deca uče. Stoga su istraživači sa Sveučilišta u Illinoisu okupili grupu dečaka i devojčica uzrasta od devet i deset godina i testirali nivo njihove fizičke forme na traci za trčanje, nakon čega su 24 s najboljom telesnom formom i 24 onih koji su bili najviše van forme, okupili u posebnoj laboratoriji, gde su rešavali zadatke zasnovane na pamćenju podataka.

Istraživanje: KETO dijetom protiv GRIPA?

Naravno, učenje je složen proces, koji uključuje ne samo skladištenje novih podataka kroz proces kodiranja, nego i prisećanje tih informacija kasnije. Podatak kog se ne možemo da se setimo u stvari nije niti naučen. Pređašnja istraživanja pokazala su da deca lakše i spremnije uče ako se testiraju odmah u procesu učenja. Direktno pamćenje, bez prekida, teže je, iako je to najčešći način na koji deca uče.

U ovom slučaju su istraživači koristili oba pristupa učenju. Mladim ispitanicima dodelili su iPad-ove na kojima je bilo nekoliko mapa izmišljenih zemalja.

One su bile podeljene na više regiona, od kojih je svaki bio označena imenom koje se sastojalo od četiri slova.

Prvo su učenicima, odvojeno i na pravilnim mestima na mapama, prikazivani nazivi regija. Nakon toga su nazivi regija prikazani prvo na pravilnim mestima, nakon čega su pomaknuti na rub mape, a onda su ih učenici morali pripojiti određenom regionu.  Sledeći dan učenici su se vratili u laboratoriju i morali pravilno označiti regije na mapi.

Depresivne osobe drugačije reaguju na tužna lica i negativne reči

Rezultati, objavljeni u časopisu PLoS One, pokazali su da su se tokom procesa u kome se njihovo znanje testiralo tokom učenja sva deca slično ponašala kad se od njih tražilo da se prisete imena regija.

No, kad je u pitanju bio teži proces učenja – bez prekida radi testiranja – deca koja su bila u boljoj formi pokazala su značajno bolje rezultate, pamteći oko 40 posto naziva regija, od grupe koja je bila van forme i upamtila oko 25 posto naziva regija.

Autori istraživanja objasnili su da ova otkrića pokazuju da u situacijama najvećih intelektualnih izazova za decu viši nivo telesne forme daje pozitivne učinke. Što je nešto teže naučiti, to će telesna aktivnost i forma imati značajniju ulogu u lakšem učenju.

Naravno, ovo se istraživanje nije se posebno koncentrisalo na telesnu aktivnost specifičnu za odmore između školskih časova, već na dugoročnu, opšti nivo telesne forme kod mlađe dece. No, autori veruju da se i na taj način suptilno naglašava važnost sličnih programa u školama usmerenih na telesnu aktivnost tokom odmora između časova.